marinnyc3.reismee.nl

Museums and Sunshine

Ik heb nog een paar losse groupons die nog op moeten .... nou, eens kijken of ik er vandaag wat kon gebruiken ... eerste halte: the Eldridge Museum/Synagogue. Wat een prachtplek! De tour stond net op het punt te beginnen toen ik aankwam en dat is maar goed ook, want het bleek dat je er niet op eigen houtje rond mag lopen. Jammer wel, want ik had graag even op mijn gemak wat foto's willen maken, of gewoon even zitten en genieten, net zoals dat kan in een kerk. Dit soort plekken kan ik beter in mijn uppie opnemen dan met een groep. Maar het was zeker een ervaring! Echt een pracht plek.

De volgende halte was hier niet ver vandaan, maar ik ging toch met de subway: het Skyscraper Museum in Battery Place.

Een grappig klein museumpje, maar als je echt wilt weten wat ze allemaal te bieden hebben, moet je wel veel lezen .... en daar was ik te lui voor en dus hield ik het bij de plaatjes en wat filmpjes over vervlogen tijden (altijd boeiend). Ik stond dan ook binnen een half uur weer buiten ...

Nou goed, ik was toch laat begonnen vandaag, dus de middag vorderde al aardig en ik wilde nog een tochtje maken met: the Beast

Ik had deze groupon eigenlijk voor een avondboottochtje gekocht, maar het wil dat ik geen avonden meer vrij heb, dus dan maar het beest .... Die heb ik al eens gedaan toen ik hier voor het eerst was, met mijn neef, en dat was best leuk dus waarom niet?

Nou, bijvoorbeeld omdat hij niet meer vaart??!! Ik las tijdens het in de rij staan dat het Beest alleen voor de zomerseizoen is, en laat dat nou net vorig weekend beeindigd zijn! En toen zag ik trouwens ook dat de groupon al verlopen was ... nou ja, gaat het bestede bedrag naar korting voor een volgend tripje (de dagwaarde van een groupon blijft altijd geldig, gelukkig).

Okay, wat zou ik dan eens gaan doen? Wall Street en omgeving had ik eigenlijk geen zin in vandaag en dus besloot ik naar Bryant Park te gaan voor een middagdutje. Ik was niet de enige dit op dit idee gekomen was. Er wordt trouwens weer hoogbouw gepleegd op 6th Ave, en al ziet het eruit of het wel een mooi gebouw wordt, het zal straks toch wel wat schaduw op gaan leveren ... jammer ... Oh, en ze begonnen alweer een volgende sessie Yoga-in-the-Park session voor te bereiden .... we moesten allemaal plaatsmaken ....

Voor de avond had ik de loting voor Mathilda in gedachten. En als een theater een loting heeft, begint die meestal 2,5 uur voor de show, om een half uur later alweer te eindigen met omroepen van de winnaars ... Je schrijft je naam op een velletje, samen met het aantal tickets dat je wilt (max 2) en dan is het wachten .... Ik heb al een paar keer meegeloot voor Book of Mormon, en het was altijd leuk om te doen, zelfs als je niets wint ....

Maar het bleek dat Mathilda vanavond al om 7 uur van start gaat en niet om 8 uur ... en ik was dus te laat voor de loting ...

Maar, de man achter de kassa wist me te vertellen dat ze nog een aantal zeer goede discount- tickets hadden (42$) met goed zicht en dus ging ik graag op dat aanbod in. Even snel naar huis voor het avondeten (Ik was net Kinokunya binnen gedoken en dat voel ik altijd in mijn portemonnee .... en dus besloot ik dan maar op het eten bezuinigen ). Nog even een douche en gauw naar het theater.

Naast mij zat een vrouw die ook alleen hier op vakantie was, voor 10 dagen, helemaal uit Zuid Korea. Voor haar was de tijd ook te snel gegaan en ze moest morgen terug naar huis ... 'Well, maybe you can come back again?' 'That would be great!'

Uit haar toon bleek wel dat ze niet dacht dat dat snel zou zijn ... Ik dacht er even over om haar over het Brandon Residence te vertellen, maar ze zag er nogal chique uit, dus ik geloofde niet dat het iets voor haar zou zijn ....

Het was stervenskoud in het theater. Zelfs nadat we er in de pauze wat van gezegd hadden en zij de airco wat lager zouden zetten, bleef het een ijskast ... Sjemig, ik had echt spijt dat ik in de pauze niet zo'n Mathilda sweater had gekocht! Dan had ik er nu meer van genoten. Maar, het is best een leuk stuk.

Ik vroeg me wel af of dit nou onder 'kinderarbeid' valt .... okay, de kids zullen hier vrijwillig aan mee doen (ambitieuze ouders dan even niet meegerekend), maar sommigen van hen zijn nog wel heel erg piep! Ik weet dat ze meerdere Mathilda's hebben en dat elk daarvan 2 x per week optreedt en nog 1x als invalster standby moet staan, maar toch ....

Wat denken jullie daarvan?

De meeste kinderen leken Brits te zijn ... ze zullen hier ook wel naar school gaan, tussendoor, denk ik ...?

Eerlijk gezegd, ik had mezelf opgegeven voor een writing class in Bryant Park vanavond, maar ik begin behoorlijk verkouden te worden en mijn hoofd was nogal wazig .... daarom had ik besloten dat ik te duf was om te schrijven, laat staan om daarna met anderen over het verhaal te praten ... en daarom zat ik nu in die ijskast ... en ik was zeker de enige niet die daar verkouden zat te wezen ...

More pics here

English:

So I have some loose-end groupons to take care of .... let's see how many I can do today ... first stop, the Eldridge Museum/Synagogue. And what a beautiful place it is! The tour was just about to start as I got there, and as it turns out, you're not allowed to go in by yourself. That's a pity, cause I would have loved to go in and just sit for a bit, just like you can do in a church .... I always find it easier to take these places in on my own, rather than with a group. But what an experience it was! Beautiful and well worth a visit.

Next stop, not too far, but I opted for the subway still: the Skyscraper Museum in Battery Place.

A funny little place, but if you want to fully appreciate what they have to offer, you have to be reading a lot ... I must admit I mostly stuck to the images and some video displays of old times (always fascinating). I was out again within half an hour, I would say ...

Still, I had started out late again today, so time was getting on and I wanted to do a ride on the Beast.

I had bought this groupon for a sunset trip, but as it turns out, I have no more evenings left free, so let's go for the Beast .... I had done the ride on my first trip with my nephew, and it had been fun, so why not? Only, the Beast wasn't sailing anymore ... it's a summer thing apparently and had just ended last weekend... and while I was waiting in line, I'd already noticed the groupon had expired anyway ... so I'll save the amount paid for a next visit (the amount paid for a groupon never expires)

Well, what to do now ... The Wall Street area is not really my thing, so I decided to head back to Bryant Park for an afternoon nap, and I was joined by many others. There's more high-rise building going on at 6th Ave, and though it looks like it will turn into another decent building, it does take away some of the late afternoon sunshine in the park ... but as they had to get ready for another Yoga-in-the-Park session, we all had to get up anyway.

This evening, I decided to take part in the lottery for a ticket for Mathilda. If a theatre has a lottery, it usually starts 2,5 hours before staging, and ends half an hour later, with the winners being announced. You add your name and the amount of tickets you want (2 max) and wait. I'd done it several times for Book of Mormon, and it was always fun, even if you don't win ...

Only, turned out Mathilda would start a 7PM tonight, and not 8PM ... so I was too late ....

But they had some decent priced tickets left (42$), and I opted for one of those. A quick dash home for dinner (I'd made the mistake of going in to Kinokunya at Bryant Park, and that always costs me! So it was time to save some money ^_^) and a shower and off I was again.

Next to me sat a woman that was travelling solo as well, for 10 days, coming from South Korea. For her, too, time was going too fast as she's going home tomorrow. 'Well, maybe you can come back again?' 'That would be great!'

The way she said it made me think it wouldn't be anytime soon ... I wanted to mention the option of the Brandon Residence, but she was way more classy than myself, so I didn't think it would be for her ....

The theater was freezingly cold, and even though we commented on it during the break, they only turned down the airco a little bit, so it was not much better the second half.... I regretted not having bought one of the Mathilda sweaters .... It did take away a bit from the enjoyment ... but the play was nice.

It did make me think about child labour, though ... I'm sure the kids are there voluntarily (setting pushy parents aside for a bit), but some of them still looked awfully young! I know they have several Mathildas and each girl only performs twice a week and is understudy once a week, but still ..... What do you guys think? The actors were mostly British ... but I guess they all go to school here while they're part of the show?

To be honest, I had enlisted myself for a writing class in Bryant Park this evening, but I've come down with a cold and my head was too fuzzy ... I figured I wouldn't be able to write much and let alone talk about it with others .... so I ended up in a freezing theatre instead, and obviously, not the only one with a cold!

Reacties

Reacties

Brigitta

Wow Marian, wat doe je ontzettend veel. Dat noem ik nog eens genieten met volle teugen!
Zoveel dingen die ik even noteer voor mijn volgende keer, heel leuk om te lezen.
Ik ga even je foto's bekijken,groetjes, Bri

Brigitta

Wat leuk je fotoserie people of NY. Daar kan je een leuk boekje van maken via Blurb.com en zelf publiceren.
Trouwens je verhalen zijn ook leuk voor een boekje.

Marian

haha, dank je wel!
En je moest eens weten hoeveel mensen ik nog had willen 'schieten', maar dan net dat moment voorbij heb laten gaan ...
en dank voor je compliment ^_^

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!