marinnyc3.reismee.nl

Bird Watching and NYC History

Vandaag had ik een afspraak met de vroege vogels van het American Museum of National History. Om te vogelen in Central Park. Nou, eigenlijk bleek dat ik een hele reeks ochtendwandelingen had geboekt, namelijk voor 8 weken, maar dat wist ik niet. Toegegeven, ik had ze een tikkie duur gevonden, maar ik had de verleiding niet kunnen weerstaan, en ik heb er geen spijt van gekregen. Wat een heerlijke manier om de dag en de reis te beginnen! Het is nog zomer, maar de bladeren beginnen al te kleuren, en dus, like it or not, de herfst is in aantocht ....

Dit soort tours zijn een uitstekende manier om nieuwe opties te ontdekken. Tot nu toe zou ik er niet over gepeinsd hebben om in mijn uppie in de vroege uurtjes Central Park te bezoeken (nou ja, redelijk vroeg, dan toch). Maar nu weet ik dat het kan, sterker nog, dat het geweldig is. Er is al zat volk, van mede-vogelaars zoals ik vandaag, maar ook: joggers, hondenmensen, fietsers en zelfs al wat jonge gezinnetjes. De sfeer is hier zo heel anders dan op de drukke straten van midtown, echt hemels. Het park is zo prachtig en zo schitterend aangelegd, dat ik er niet over uit kan dat ik hier nog maar amper geweest ben! En ik vat het plan op om binnenkort terug te keren voor een vroege fotoreportage. De lichtval en de mensen maken dat zeker de moeite waard.

Okee, vogelen dus ... Ik had mijn verrekijker niet bij me, alleen mijn nieuwe superlens ... (nou, ik heb nog meer wandelingen tegoed, volgende keer neem ik ook die verrekijker mee). Het was een gezellige groep van zo'n 12 mensen (al zijn we de helft onderweg kwijt geraakt ...). De meesten waren locals en als vreemde eend in de bijt bleek ik wel interessant. Iedereen deed zijn best mij op vogels te wijzen, de namen te geven en uit te vinden wat ik zoal deed in mijn vrije tijd. Alles bij elkaar een heerlijke manier om wakker te worden en me onder de New Yorkers te begeven. En vooral ook om mijn camera uit te proberen ....

Jammer genoeg heb ik per ongeluk de foto's van de groep gedeleted ... het was een grappig gezicht om iedereen door hun verrekijker te zien turen ... tegelijk naar links en rechts draaiend, naar boven en naar beneden, net als gesynchroniseerde zwemmers of als een wolk vogels die tegelijk heen en weer zwenken.

Aangezien ik het ontbijt was misgelopen, dook ik de eerste de beste Starbucks binnen. Okee, dit klinkt misschien niet erg avontuurlijk, maar ik ben pas sinds kort een fan en ik doe dit alleen als ik op vakantie ben. En dus is Starbucks een echt New York-ding voor mij. En een frisse frapuccino is een prima koffie voor warme dagen als vandaag!

Grappig detail: ik zag vandaag diverse groene (!)(en dan bedoel ik ook echt knal, Granny Smith-achtig, groen) taxi's ... Wat is dat nou? Nemen die de markt over soms? Oh, en ook zag ik allerlei mini schoolbussen (de helft in formaat van de gewone ...). Zouden de kinderen steeds meer met de subway gaan of juist overal met prive-vervoer naar toe reizen?

Even terug om de rekening van het Brandon voor mijn verblijf aldaar te vereffenen en dan is het op naar Bryant Park. Daar had ik een afspraak met een forum-vriend, een Dutchie die al jaren in de VS woont. De laatste daarvan in New York ... vroeger in Brooklyn, maar dat werd te prijzig en dus wonen ze nu sinds kort meer upstate en buiten de stad. Hij had een tafel gereserveerd in het restaurant achter de bieb, want buiten 'is het veel te vies' (lees: heet, stoffig en klam). Het restaurant ziet er leuk uit en is heel populair. Het zat dan ook bomvol. Maar schijnbaar wel slechte akoestiek, want al was er geen muziek, je moest echt schreeuwen om elkaar te verstaan en na de lunch was ik schor (en ik ben niet eens een prater!!)

En dus besloten we de koffie maar buiten te nuttigen .... maar niet alvoor ik hem de echte Pooh and the Gang heb laten zien, net als de 'library walk'. Die twee kende hij nog niet, zoals het een local betaamd. De library walk beslaat 2 blokken van 41 street richting de ingang van de bieb. Er liggen plakkaten in de grond gemetseld met quotes van bekende schrijvers, elk met eigen versiering. Ik vind ze zelf prachtig. Oh, en het blijkt de de 2 leeuwen bij de ingang een eigen naam hebben, dat wist ik dan weer niet. Ik zal eens zoeken en dan laat ik het nog weten.

In de bieb zelf was Pooh weer eens verhuisd naar een tentoonstelling, dit keer gewijd aan kinderboeken. We zijn er vrij snel doorheen gelopen, ik denk dat ik later nog eens terugga ....

Die koffie werd een lekker biertje aan de tap van de Bryant Park bar en daarna was het voor mij tijd om naar het museum of the City of New York te gaan. Daar is een tentoonstelling over de ' tiles of Guastavino', een architect die over de hele wereld, en zeker ook in New York, gebouwen van gewelfde plafonds heeft voorzien. Ik ben nu vast van plan om het Boat House in Prospect Park te gaan bekijken en misschien ook wel de Bridgemarket in Queens .... iets om naar uit te kijken!

Om de dag af te ronden had ik een kaartje voor een Yankees - Red Sox wedstrijd. Eeuwenoude rivalen, dus altijd interessant. Jeter is de speler van deze tijd, maar ik geloof dat het zijn laatste seizoen is (bij de Yanks of uberhaupt??). Ik heb hem in actie kunnen vangenmet mijn camera, maar ik ben toch blij dat mijn Yankee shirt gesierd is met het nummer 5 van Joe DiMaggio in plaats van de nummer 2 die iedereen nu draagt.

Ortiz van de Red Sox werd steeds uitgejoeld als hij op de plaat stapte, maar hij heeft toch mooi 2 homeruns geslagen deze wedstrijd, goed voor 3 van de 4 punten die de Sox hebben gescoord.

Ik heb het niet verder gehaald dan de 7-inning song (alleen vermoeidheid, zeker geen verveling!). Wel jammer, want ik heb de 2 winnende socres van de Yanks gemist .... maar het was toch weer gezellig en vooral super om weer in zo's giga honkbalstadium te zitten ....

Oh, en 1 van hun cheesy jokes':

'Which state is the smartest?'

hier laat ik jullie even over nadenken .... (het antwoord staat tussen de reacties)

Meer foto's hier

English:

Today, I had an early appointment with the early birds of the American Museum of National History. Birdwatching in Central Park. Actually, as it turned out, I had booked myself for a whole series of birdwatching for the next 8 weeks … LOL … I admit, I thought they were a bit dear, but I had not been able to resist the temptation of booking anyway and I'm glad I did. What a great way to start the day! It's still summer, but some leaves are definitely turning brown already, so like it or not, autumn is on its way …

Tours like this are a great way of exploring more options. So far, venturing into Central Park in the early hours (well, fairly early anyway), is not something I would have done by myself, but I learned you can, and what is more, you should. Lots of folk about already, twitchers like I was today, but of course: joggers, dog people, bikers and even some families. It's a totally different atmosphere from waking up on the busy streets of midtown, it's heaven. The park is so beautifully and carefully laid out, I actually can't get over the fact I never visited the park much until last year! And I do hope I'll go here for an early photoshoot one of these days, as the lighting and the people make it so worth it.

So, bird watching …. I hadn't brought my binoculars, only my super zoom lens …. (but as more walks will follow for me, next time I will bring my goggles as well). It was a fun group of about 12 peeps to start with (we did somehow loose over half during the walk …). Most of them regulars and as the odd duck in the paddling, I stirred a lot of interest. They went out of their way to help me spot birds, give me their names and trying to find out as much about my life as they could. All in all, it was a marvellous way to wake up and talk to New Yorkers about their life here. And fun trying out my camera as well …

Unfortunately, I erased my pictures of the group, eyeing around with their binoculars … too bad, as they were so funny to watch at times, moving like simultaneous swimmers, turning left and right, putting down and lifting up their binoculars like a synchronised flock of birds.

As I had missed out on breakfast, I dived into the first Starbucks after the tour. Okay, this may not sound overly adventurous, but in truth, I'm only a recent fan and I refrain from going at home. So for me, Starbucks is really a New York thing. And a frapuccino is the best coffee on hot days like these!

Fun details: I noticed several green(!)(as in 'Granny Smith' green) taxis ….. what's that about?? Are they taking over? Also, I saw several mini school buses (instead of the big ones)…. I guess more and more kids are using private or public transport … ?

After settling the bill with the Brandon for my stay there, it was time to head over to Bryant Park, as I was meeting up with a forum friend. A Dutchie who has been living in the states (and lately in New York, well, he had been living in Brooklyn, but recently moved a bit more upstate as prices are getting beyond reach these days) for years. He had booked us a table in the restaurant adjoining the library, because 'it's way too dirty outside' (meaning hot, grimey, humid). The restaurant is quite nice and very popular, it was filled to the brim. But somehow, acoustics are pretty bad, cause even though there was no music, the noise of talking people was so loud that I was hoarse at the end of lunch (and I'm not even much of a talker!!).

So we decided to have coffee outside instead … but not before I had showed him the real Pooh and the Gang, as well as the library walk. Two things he had never seen, being a local and all that. The library walk covers 2 block of street 41 leading up to the entrance. There are placques in the pavement with quotes from famous writers, each with its personal artistic layout. Oh, and apparently the 2 lions in front of the library have names! If I find out which, I'll get back to you on that. In the library itself, Pooh had moved to an exhibit again, this time about the importance of children's books ... we walked through fairly quickly, so I'll have to visit again later.

The coffee turned into a beer at the Bryant Park outdoor bar and then it was time to head to the museum of the City of New York. There's an exhibit on the tiles of Guastavino, who built some wonderful constructions with vault ceilings all over the world, not least in the Big Apple. I'm now determined to visit the Boat House of Prospect Park at least, and maybe also the Bridgemarket in Queens .... something to look forward to!

To round the day off, I had a ticket to a Yankee - Red Sox game. Long-time rivals so always interesting. Jeter is the sweetheart of the present, but I believe it's his last season (with the Yanks or all together?). I caught him on camera in live action, but I'm still glad my Yankee shirt bears the number of Joe DiMaggio and not the number 2 everybody else is wearing now. Ortiz of the Red Sox was boo-ed every time he stepped on the plate, but he hit 2 homeruns which made good for 3 points out of the 4 the Sox scored, so not bad going! I didn't make it past the 7-inning song (only because I was too tired!), so I did miss out on the 2 winning scores of the Yanks, but it was a fun game to watch, and most of all, it was fun to be in such a big baseball stadion again.

Oh, and one of their cheesy jokes:

'Which state is the smartest?'

I'll give you some time for that one ....

More pics here

Reacties

Reacties

Peter & Ann

De leeuwen hun (bij)namen zijn Patience & Fortitude.
Wel al een heel drukke en goed gevulde dag om meet te beginnen. Heel leuk geschreven trouwens, maakt het voor ons het afkicken een beetje makkelijker.

philippe

Whow wat een drukke dag zeg , maar je kan er niet genoeg van genieten. Ik wist trouwens niet dat die leeuwen elk een naam hadden . En Birdwatching dat is ook nog iets om te doen . En het weer blijft mooi Marian .

Marian

dank jullie .... Ja, Peter & Ann .... dat afkicken, daar zie ik ook niet naar uit!!!

BennoGr

Die groene taxis zijn 'buitenstad' taxis. De gele taxis moeten je volgens de wet overal naar toe brengen in de 5 boro's. Maar niet iedere taxichauffeur wil graag vanuit midtown Manhattan naar bijvoorbeeld de Noord-Bronx rijden (als je dat ooit overkomt: schrijf de naam van de chauffeur -- op een verlicht bordje naast hem, voor de passagiersstoel, hangt zijn vergunning met daarop zijn naam in grote letters, plus het nummer van de taxi (op het dak). Bel of schrijf dan de Taxi and Limousine Commission en de chauffeur krijgt dan een boete).
Gele taxi's zijn moeilijk te vinden buiten Manhattan (omdat daar te weinig klanten zijn). En alleen gele taxi's mocht je aanhouden, alles anders was illegaal, niet verzekerd, niet bekeurd en zo. Dat is kort geleden veranderd met die groene taxi's. Die mogen wel wettig mensen oppakken en overal naar toe brengen (plus ze zijn gekeurd, verzekerd, enz.) Je ziet ze daardoor af en toe in Manhattan, maar vooral in de andere stadsdelen (Bronx, Queens, Brooklyn, Staten Island) en ze vullen een gat in de markt.

Marian

Mogge Benno ^_^
Ja, deze zijn het:
http://www.nyc.gov/html/tlc/html/passenger/shl_passenger.shtml

Marian

What is the smartest state?
(Alabama, it has four A's and one B!)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!