marinnyc3.reismee.nl

9/11

Aangezien ik gister vroeg naar bed was gegaan, kon ik deze dag vroeg op staan ... op tijd voor de vroege vogels, letterlijk dan. Ik zou weer meewandelen met de vogelaars van het AMNH, eens te meer genietend van Central Park op dit vroege tijdstip. De groep was kleiner dan vorige week, misschien omdat er plensbuien voorspeld zijn ... gelukkig zijn die niet gekomen, tenminste, niet overdag.

Van de meeste vogels die ik 'geschoten' heb, heb ik geen idee hoe ze heten, maar ik denk dat ik onze gids later eens email ... hij zal het me vast kunnen en willen vertellen. En dan zal ik de namen hier wel toevoegen ...

Nadat de rondleiding was afgelopen, ben ik zelf het park nog even terug ingelopen, om te kijken of ik het plekje nog kon vinden waar een Kardinaal zijn jongen aan het voeren was. Dat is me helaas niet gelukt, ik denk dat het ook niet op het nest was, maar dat het jong meevloog met de ouder, dus die konden inmiddels overal zijn. Maar het was evengoed heerlijk om nog even wat verder te wandelen.

Het zou dus wel eens nat kunnen worden vandaag en dus besloot ik naar het Metropolitan Museum te gaan, dat pas om 10 uur open zou gaan. Daarom had ik nog wel tijd om ergens een ontbijtje te scoren en het bij 1 van de tafeltjes voor het museum met smaak te verorberen. Al gauw kwam er een sjieke dame bij me aan tafel zitten. Zij bleek lid van het museum en had gehoopt om 9 uur naar binnen te kunnen, eerder dan het grote publiek, maar schijnbaar waren de regels veranderd. Gelukkig was ze pas om half 10 hier aangekomen, dat scheelde haar weer wachttijd. En gelukkig voor mij wist ze me te wijzen op een manier om de wachtende menigte te ontwijken ... er is nog een bescheiden ingang, net links van de trappen. Via die deur stond ik binnen 2 minuten midden in het museum!

Het Met is een giga groot, prachtig museum. De man achter de balie was zo aardig om me erop te wijzen dat ze hier het 'pay-as-you-wish' principe handhaven, maar ik kan het me veroorloven en dus gaf ik hem toch het volle bedrag. Het was tenslotte mijn eerste bezoek daar voor deze trip. Oh, en wat ook zo heerlijk is hier: je mag foto's nemen! En dat doe ik dan ook!

Ik had de mode-afdeling willen bekijken, maar die bleek gesloten tussen 2 tentoonstellingen ... en dus vroeg ik de juffer achter de informatiebalie om aanbevelingen. Ze wist me te vertellen dat er een speciale foto-tentoonstelling is. Dat leek me wel wat. Maar eerst even snel naar de impressionsisten en Nederlandse meesters, voordat het hier echt druk wordt. En daarna even naar het dakterras om van het uitzicht te genieten. Woah, het is heet buiten!! Ik ben niet al te lang blijven hangen ....

De foto-tentoonstelling was inderdaad boeiend, maar zeker ook de video met een interview met die fotograaf .... dat moet een boeidend persoon zijn geweest! Garry Winogrand.

Het leek me een goed plan om de lunch in het museum te genieten, en het cafetaria bleek in een mooi open atrium waar diverse standbeelden te bewonderen zijn. Al snel kwam eer een 90-jarige dame bij mij aan de tafel zitten, samen met haar zoon. De dame had vroeger in juwelen gehandeld en was derhalve vaak in Europa geweest. Zij vertelde maar al te graag over haar reizen en ook over de prachtige juwelen die ze om had. Alles bij elkaar merk ik later dat ik ruim 4 uur had doorgebracht in het museum!

Maar aangezien het nog steeds heel, heel warm en vochtig was buiten, moest ik nog maar iets verzinnen wat ik binnen kon doen. Ah, een film, goed plan. Er speelt een film die ik wel wilde zien in het Loews theater, aan de andere kant van het Central Park. En dus nogmaals het park door, waarbij het me opviel hoe anders de sfeer midden op de dag is! Veel drukker, uiteraard

De film was wel vriendelijk, maar het plot een beetje dun en voorspelbaar. Afgaande op de grote namen die erbij hoorden, had ik toch wel wat meer verwacht. Er waren wel veel leuke trailers: volgend jaar komt er een deel 2 uit van 'The Best exotic Marigold Hotel', een film die ik vorig jaar ook in New York heb gezien en waar ik toen echt van genoten heb.

En ook nog een andere film met Maggie Smith erin, die vind ik geweldig, en Kevin Kline: 'My Old Lady'. Die speelt nu in een andere zaal, dus misschien ga ik die later deze trip bekijken.

Als afsluiter van de dag ga ik naar Bryant Park voor een poetry reading. Voor de zekerheid was ik er vroeg naar toe te gegaan, want zoveel ruimte hebben ze nou ook weer niet. Maar dat bleek niet nodig te zijn geweest, er waren maar een paar toehoorders. Goh ... Nou ja, hindert niets, ik vind het altijd lekker om in het park te zitten. Er bleek een yogales op het grasveld te zijn, dat was ook grappig om naar te kijken.

Voor ze begonnen met de gedichten werd er nog even stil gestaan bij 9/11, want dat was vandaag precies 13 jaar geleden. En dat was dan ook eigenlijk het enige dat ik van de herdenking heb meegekregen, maar ja, ik moet toegeven dat mijn route van vandaag ook niet veel met 9/11 te maken heeft gehad ...

Er waren 4 dichters die uit eigen werk voorlazen en toen ze klaar waren, had ik het gevoel dat ik iets teveel van die mensen afwist .... Eentje was suicidaal, eentje had alle details van haar zwangerschap en borstvoeding gedeeld, de derde was gek op lijsten (bijvoorbeeld van al zijn HIV medicijnen ... en laat me je zeggen: er zijn HEEL veel HIV medicijnen vandaag de dag...)

Afijn, toch leuk om deel uit te maken van een Bryant Park activiteit, ook al betekende het dat ik opgegeten werd door de muggen! Ik had nog even op het gras willen luieren na afloop, maar het veld was alweer gesloten ... en hoewel ik dol ben op deze plek, kon ik letterlijk niet meer overeind blijven en ben ik maar naar huis en bed gegaan ....

English:

Well, as I went to bed early yesterday, today it would be a day for early rising ... after all, the early bird catches the first worm. But my purpose was to catch the first bird! So I joined the other birders again for an early stroll through Central Park, once more thoroughly enjoying the park at this time of day. It's so peaceful and quiet, yet full of wildlife. The group is a bit smaller than it was last week, which may be due to the weather report, as heavy rains are expected (but actually never come, not during the day anyway).

I don't know the names of most of the birds I caught on camera, but I think I'll email the pictures to our guide some time later, I'm sure he will be able and willing to enlighten me. And then I'll add the names here as well ...

After the tour is finished, I head back into the park to find the spot where we saw a cardinal feeding its young earlier. But I don't spot them again, realising that the young wasn't actually in the nest anymore, so they could be anywhere by now. Still, it's nice to stroll a bit further.

As today might well be a rainy day, I'd decided to visit the Metropolitan Museum, which doesn't open until 10 AM. So I have time to find me some breakfast and eat it at the seats outside the museum. I'm joined by a lady who's a member and who intended to visit the museum before it was open to the public, only to find the rules of the game have changed since she last visited and she now has to wait for the regular opening hours. Luckily for her, she hadn't been able to make it here by 9 AM, as per her original plan! And luckily for me, she fills me in on a way to bypass the huge crowd that's already gathering outside the museum doors ..... I can simply use a modest side entrance and am inside in 2 minutes after the museum opens!

The Metropolitan is a huge and beautiful museum. The receptionist is kind enough to tell me that I can pay whatever I want, but as I can afford it, I think it's only fair I pay the full amount, at least for my first visit there .... Another great thing about the museum is, you can take pictures here! And I do!

I had wanted to visit the fashion department, but unfortunately it's closed as it's in between exhibitions ... so I ask the lady at the info desk what she would recommend, and she tells me about a photo exhibition that is on. Sounds good! But first I head towards the impressionists and the Dutch masters before the crowd hits this part of the museum. And then up to the rooftop to enjoy the lovely view. But man, it's hot outside!! So I don't stay up there for too long.

The photo exhibition is very fascinating indeed, but most of all, so is the video with excerpts of an interview with the photographer ... about how he's no part of his pictures .... how his pictures are 'not tilted', it's just that maybe the corner was more important to him at some point ... things like that ...

(I actually found a youtube vid, with that whole interview ... I'll definitely take the time to watch it when I'm home again:

https://www.youtube.com/watch?v=wP6lP3UaP24

I think he must have been a very interesting person!

I decide to have some lunch in the museum, sitting in a lovely open space with a view of several sculptures. I am soon joined by a 90-year-old lady with her son. The lady has been dealing in jewelry and visited Europe lots of times. She tells me stories about those visits and also about some of the lovely jewelry that she's wearing.

All in all, by the time I leave the museum, I notice to my surprise I've spent over 4 hours inside!!

Again, it's very, very hot and humid outside, so let me think ... what else could I be doing inside? Ah, right, there's a movie I would like to see, playing in a Loews theater on the other side of Central Park. So once more, I cross the park and I notice how different it is at this time of day! Much more people about, so rather than quiet and peaceful, it's now very lively indeed.

The movie was sweet enough, but the plot was very thin and predictable, so considering all the big names involved, it was actually a bit of a disappointment ... but there had been some interesting trailers. Next year, there will be a part II of 'The Best exotic Marigold Hotel', a movie I saw in New York last year and loved so very much!

And also another movie starring Maggie Smith, whom I love, as well as Kevin Kline: 'My Old Lady'. That one is already playing in the same theater, so I might just watch that one later this trip.

To round the day off, I'm off to Bryant Park again for some poetry reading. I decide to be early, as I'm afraid I may not have a chair if I don't, but I needn't have hurried. To my surprise, there isn't much of an audience. But never mind, I love it there, so I'm good. There was a yoga-in-the-park session going on, and that was fun to watch as well.

Before the poetry reading started, there were some words on 9/11, which was 13 years ago today. And that was about all I noticed from the commemoration, but then admittedly, my route was not really about 9/11 today ...

There were 4 poets reading from their own work and after they were done, I felt I knew way too many intimate details about 3 of them ... one being suicidal, one sharing all details about her pregnancy and breast feeding and one liked to list things, all of his HIV meds for one ...... and let me tell you, there are a LOT of HIV meds these days .....

But still, it was nice being part of a Bryant Park event, even if it meant being eaten alive by mosquitos!

I had wanted to lie down on the grass afterwards, but again the lawn was closed again .... and though I would have loved to spend more time here, I just couldn't stay in a vertical position anymore, so it was time for me to head home ....

Reacties

Reacties

philippe

Ikzelf vond The Metropolitan mooier dan het Louvre in Parijs.Vele zullen daar anders over denken. Ook bij ons laatste bezoek was het van "je mag geven wat je wilt, maar ik ben ook van het principe om het volledig bedrag te betalen voor zo een mooi museum.Zie hier geen foto's van de 9/11 remembering ...respectvol.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!