marinnyc3.reismee.nl

Chinatown and Painting

Langzaam maar zeker word ik steeds later wakker, maar ik was net op tijd om een vullend ontbijt te verorberen zodat ik de dag aankon. Voor vandaag stonden er een paar museum-groupons op het plan ... nou ja, dat was in ieder geval de bedoeling, maar in de subway kwam ik er eachter dat 1 van de musea niet op dinsdag geopend zou zijn ....

Ik was zo druk bezig met het plannen van een route, dat ik mijn halte miste. Dan maar op Franklin street eruit. Trouwens, deze buurt ken ik nog niet zo goed, en dus besloot ik wat te zigzaggen, langzaam vorderend in de richting van Chinatown. Het weer hield zich goed (er was regen voorspeld voor de middag) en voor ik het in de gaten had, had ik geen tijd meer voor museum nummer 2. Dan maar op naar nummer 3, een wandeltour van het Tenement Museum. Vorig jaar heb ik 2 van hun overdekte tours gedaan en die vond ik heel indrukwekkend, dus toen ik deze groupon tegenkwam, heb ik geen moment geaarzeld.

Uiteindelijk was ik wel een beetje vroeg voor de wandeling en ik stond juist te dubben over hoe ik die tijd zou vullen, toen de man achter de kassa mij op een documentaire wees die nu te zien was in hun 'bioscoop'. Dat leek me een uitstekend idee, vooral omdat ik erbij kon zitten!

De documentaire herhaalde zich non-stop en duurde 45 minuten, precies de tijd die ik over had ... De geschiedenis van Lower East Side in een notendop, met heel veel oude prenten. Perfect.

De 2-uur-durende wandeling zou om 2 uur beginnen en er bleken 8 deelnemers te zijn, inclusief een paar inwoners van Brooklyn die graag wat meer wilden weten over hun voorouders. En ik begin dat accent al aardig te herkennen. Echt zo leuk om te horen ...

Het thema van de tour was de verandering die de buurt door de geschiedenis heen heeft ondergaan. Waarom werden de tenement buildings gebouwd, hoe komt het dat wat eerst een synagoge was, nu een kerk is die zijn best doet om aan de klauwen van hebberige ontwikkelaars te ontsnappen ... Op een gegeven moment ontstond een interessante discussie over de ''gentrification" van de buurt en wat wij daarvan vonden ... Een van de mannen merkte op: 'Well, as we are all people that can afford a walking tour that costs 50$, I guess we all like gentrification ...' (Hier werd ik even door afgeleid ... 50$? ... Ik wist niet meer wat ik betaald had, maar zeker een stuk minder ... Nou ja, ik hield mijn mond maar ... Trouwens, ik denk dat die lui van Brooklyn ook per groupon reisden, want ze lieten ons in de steek toen het begon te regenen)

Er werd ook verteld over Mr Car, oftewel: Robert Moses, wiens toekomstvisie vooral autowegen behelste ... en je moet toegeven, hij zat er niet ver naast ....

Het was weer superinteressant en na afloop werden we nog gewezen op een overdekte markt om de hoek. (De marktlui moeten in de toekomst wel verhuizen naar een veel duurdere locatie die nu nog in de pen zit... veel van hen zullen dat niet kunnen betalen .... Maar goed, aan de andere kant zijn ze al zo'n 50 jaar bezig met die planning, dus wie weet kunnen ze nog een tijd blijven zitten waar ze zitten ... ik hoop het voor ze ...)

Ik heb die markt vandaag overgeslagen, maar ben zeker van plan er deze week nog eens doorheen te lopen. Maar nu, even snel een snack en dan naar huis voor het avondeten. Want voor vanavond had ik nog een groupon in de planning: schilderen

Vorig jaar heb ik ook zoiets gedaan en dat had ik onwijs leuk gevonden. Trouwens, er lijken steeds meer van dit soort lessen te zijn in Manhattan. Ik heb er nog 1 van een andere school later in de week.

Maar toch, hoewel de juffer die les gaf steeds weer opmerkte: 'it's not paint-by-numbers', was het dat eigenlijk wel ... Je kiest een avond, en daarmee een bepaald schilderij dat je gaat naschilderen. Nu ja, in feite mag je schilderen wat je wilt, maar de meesten van ons volgen toch het voorbeeld. Een voorbeeld dat heel wat eenvoudiger is dan dat het voorbeeld op de website .... en het voorbeeld dat ter plekke voorgeschilderd en 'uitgelegd' wordt, is nog eens een slag simpeler .... (om maar te zwijgen over wat wij uiteindelijk op het doek hadden staan ... ROFL). Nou ja, hindert niets, het was gezellig. Sommige meiden hadden zelfs een pizza besteld.

En dit is waar ik uiteindelijk mee naar huis ging, super toch?

English:

I'm slowly starting to wake up later and later, but I was just in time to catch a good breakfast that got me going. Today, I was going downtown, to redeem a couple of museum groupons .... well, that was the intention anyway, but in the subway I found out that one of the museums would not be open on a Tuesday ... oh well ...

Figuring out what route I'd be taking, I missed my stop and got off at Franklin street, and as this part of town is still fairly new to me, I decided to walk around for a bit, slowly merching into Chinatown as the day grew older. The weather was still holding out great (some rain predicted for the afternoon) and before I knew it, I had run out of time to visit the second museum as well ...

My third groupon was for a walking tour of the Tenement Museum

I did 2 of their indoor tours last year and I loved it, so when I saw this discount on groupon, I did not have to think twice ...

As it turned out, I was a bit early for the next walk and just as I was trying to decide what to do until then, the man behind the counter told me there was a documentary being screened in their 'cinema'. That sounded perfect to me, a sit down, yay!

As it happened, the documentary (playing non-stop) lasted 45 minutes, which was exactly the time I had spare ... The history of the Lower East Side in a nutshell, with great old-time images. Perfect.

The 2-hour tour would start at 2 PM and there were 8 of us all together, including a group of locals from Brooklyn eager to learn more about their ancestors. I'm starting to recognise the Brooklyn accent, and it's just so great to listen to ^_^

Theme of the tour was basically how the neighbourhood changed and still changes over time. Why were tenements built, how come a former synagogue is now a church, hiding from the greedy eyes of developers. We had an interesting discussion about ''gentrification" of neighbourhoods and how we felt about it ... One of the men said, 'well, as we are all people that can afford a walking tour that costs 50$, I guess we all like gentrification ...' (this had me off track for a minute ...50$? ... I can't remember how much I paid, but it was a whole lot less .... anyway, I decided to keep quiet about it ... My guess is them Brooklyn folk were on a groupon as well, as they had left us when the rain had started ...).

We also learned all about Mr Car as well, Robert Moses, who's vision was all about cars ... and you gotta be honest, he wasn't wrong, now was he??

It was totally interesting and at the end of it, we got pointed out to an indoor market place (people who have to move to more expensive locations once another plot of land has been redeveloped ... many won't be able to afford it, but the way I understand it, they have been 're-developing' that particular plot for over 50 years now, so I hope they keep up this pace, for the sake of the merchants ....)

I didn't visit that market today, but I sure will later this week. Right now, a quick bite somewhere before I headed home for dinner ...

And after dinner, another groupon activity: http://www.thepaintplaceny.com/

I had done a similar thing last year and really enjoyed it ... and it seems these places are popping up all over New York City, as I will yet another one next week ... Must admit, although the girl that taught the class kept saying 'it's not paint-by-numbers', that's actually pretty much it was ...

You choose a night, and thereby a painting that you will be copying. Well, in truth, if you want to pain something completely different, nobody's going to stop you, but most of us ended up copying the original .... the original you saw on their website, but when you get to the place, the painting there is a lot more simple then the one on the net ... and the painting as they 'explain' it to you, is reduced by half again (and the one you actually paint, well ... ROFL) Anyway, this is what I went home with and I'm even starting to like it:

And it was definitely fun again, some of the group had even ordered in some pizza!

Reacties

Reacties

Brigitta

Je bent echt een "local"aan het worden, je hebt waarschijnlijk zelfs meer kennis van NY dan veel locals :-)
Schilderij is goed gelukt hoor, daar heb je vast een mooi plekje voor thuis.

philippe

Blijkt dat de groupon's aanstekelijk aan het werken zijn. en zoals opmerkt Britt ja vind ik ook mooi .

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!