marinnyc3.reismee.nl

Spiritual and Iconic

Vandaag begon de dag met wat pc-werk, waarop de NL tijd wordt aangegeven. Toen ik klaar was, had ik uitgerekend dat het hier 10 uur zou zijn .... oh boy, hoogste tijd om naar buiten te gaan. Pas op het moment dat ik de deur uit stap kijk ik op mijn horloge en zie dat het pas 9 uur is, en ik dus nog tijd genoeg heb om even River Side Park te bezoeken voor ik verder uptown ga. Het is een gezellig park en al ligt het vlak langs een autoweg, je merkt daar niet veel van. Honden moeten aan de lijn, maar er zijn ook hier speciale hondenperkjes, 'dog runs'. Ik denk dat al die hondeneigenaars elkaar wel uitgebreid leren kennen, op die manier ...

Na een stukje park ging de route naar het noorden, om de St John the Divine te bezoeken. En het kwam net zo uit dat het werkadres van de mislukte tablet tour van gister daar ook in de buurt is ... en wel op1 Morningside Drive .... maar 1 Morningside Drive bleek een tamelijk sjiek apartmentencomplex(?) en niemand in de lobby (verder kom je niet als je niet een bewoner bent of een aangemelde bezoeker) had van het bedrijf gehoord ... mijn twijfels over die tour werden er zeker niet minder om ....

Nou ja, Morningside Heights is ook weer zo'n heerlijke buurt om doorheen te wandelen. En weer heb ik meelij met al die toeristen voor wie New York City gelijk staat met Times Square. Ik kan het niet vaak genoeg aanraden: verken zeker ook de andere buurten. Elke wijk heeft zijn eigen sfeer, zijn eigen architectuur .... zijn eigen mensen!

De reden van mijn bezoek aan de kathedraal was de zogenaamde 'vertical tour', waar je gezamenlijk de trappentoren overwint en ondertussen van alles over de architectuur van het gebouw leert. Ik had de tour gisteravond laat geboekt, er niet bij stilstaand hoe zwaar zo'n tocht zou zijn met dit hete weer ... LOL ... we hebben zeker gezweet, maar het was het alleszins waard! En bovenin nog eens een prachtig uitzicht over Manhattan. Deze is voor Bri, ze weet vast wel waarom:

Trouwens, de kathedraal is nog steeds niet af. De klokken liggen opgeslagen, aangezien de begroting voor de klokketoren tekort schoot. En ze geven er de voorkeur aan om het geld dat ze wel hebben te besteden aan belangrijker dingen als hun volgelingen en een ieder die nog meer over de drempel stapt. Onderwijs (zoals deze tours) en kunst hebben een hoge prioriteit.

Op dit moment sieren twee magnifieke Phoenixes van de Chinese artiest Xu Bing het schip en is er ook een video te zien van hoe ze het gigantische kunstwerk hebben kunnen installeren. Wow ...

Na deze indrukwekkende, maar ook wel uitputtende tour, besloot ik even naar huis te gaan voor een douche en wat rust, opdat ik fit zou zijn voor deel 2 van vandaag: de Iconic NYC photo safari

Ik had ook nog wel even tijd om wat in Bryant Park te vertoeven, vond ik, maar toen ik aankwam openden de hemel zich en stortte de zondvloed naar beneden ... en dus zocht iedereen als een speer onderdak. Ik had meteen een nog bijna lege parasolplek gespot, maar verloor onderweg mijn waterfles. Ik bukte me snel om het ding op te rapen en toen ik weer overeind kwam, was de parasolplek niet zo leeg meer ... nou ja, ik vond dat ik er ook nog wel tussenpaste ....

Er stonden ook 2 Zweedse jonge meiden onder de parasol, die nu dienst deed als paraplu, en ze hadden de aandacht getrokken van een New Yorker die maar al te graag wilde weten wat zij van zijn stad vonden. 'Mixed feelings ..' 'Really, why?' Bleek dat hun eerste dag hier nogal tegen was gevallen ... ze waren de 'verkeerde' winkels binnen gestapt, hadden de 'verkeerde' zoetigheden gegeten en zo meer .... Ik kon mezelf niet bedwingen en vroeg 'zijn jullie al naar Washtington Square Park geweest?' 'Sure' 'En de buurt eromheen verkend?' 'Sure' ....

Maar ja, de verkeerde winkels en zoetigheden hadden blijkbaar meer indruk gemaakt ...

De ontmoetingsplek van de fotosafari was voor Pershing Cafe, bij Grand Central Station. Ik stond daar een tijdje te wachten, maar er kwam maar niemand ... nee toch, zou dit net zo'n lamme ervaring worden als gister? Ik hoop dat dat niet het thema van deze trip gaat worden! Ik besloot mijn papieren er op na te slaan en gelukkig, ik was een half uur te vroeg ... pfff .... was ik even ongerust geworden!

Maar het bleek wel dat de andere twee inschrijvers hadden afgezegd en dat alleen ik nog over was. 'Do you want to reschedule?' 'Hell no, we're here now, let's go'. Zo gezegd, zo gedaan, en ik kreeg zeker waar voor mijn geld, met deze 1-0-1 les. Inclusief een paar geweldige tips over mijn camera en nog meer over hoe je een goed plaatje kunt schieten ....

De tour eindigde op Times Square en nadat mijn lerares (Zim, ik zal haar zeker een goede review geven op TripAdvisor!) weer naar huis was gegaan, leek het me een goed plan om een slush bij de Mac te kopen om daar op de Rode Trap van te genieten. Het was er zeker het weer voor! Maar de file (en dan heb ik het over voetgangers!) stond op een gegeven moment helemaal vast ... 4 man breed ... en de Rode Trap was nog niet veel dichterbij gekomen ... ik kreeg het te Spaans en besloot de 1-man brede file de andere kant op te nemen, want die bewoog wel ... en bij de eerste de beste gelegenheid dook in een zijstraat in ...

Times Square in deze hitte? Niet te doen!!

En dus besloot ik de rust van Bryant Park maar weer opzoeken. Tenslotte smaakt een biertje van de tap daar zeker zo goed. Een heerlijke afsluiting van een heerlijke dag.

English:

Started the day working on my pc, which has Dutch time on it ... when I was done, I figured local time was 10 AM ... boy, high time to head out! But as I stepped out the door, I finally got out my watch and saw it was only 9 AM, so plenty of time to check out River Side Park before going further uptown. It's a lovely park, parallel to a high way, but that doesn't matter at all. Dogs on a leash, but there is one of those fun dog runs. I guess these dog owners really get to know each other!

After the park, I was going uptown to visit St John the Divine, and as it happened, the home address of the tablet tour I missed was supposed to be just around the corner .... 1 Morningside Drive .... but 1 Morningside Drive is a posh apartment(?) building and nobody in the lobby (you can't venture further unless you're a resident or a listed guest) had heard of the company ... so my doubts about this particular tour are not diminishing ....

Anyways, Morningside Heights is another lovely neighbourhood to be exploring. Once more, I pity all them tourists for whom New York City equals Times Square and I can't stress it enough: go visit other areas. Each nabe has its own feel, its own architecture, its own people!

I was here for the vertical tour of the cathedral, where you get to climb up the stairs and learn about its architecture. I had booked the tour last night, not realising how hard this climb would be in the gruesome heat of the day ... LOL ...We did work up quite a sweat, but it was sure worth it! And we had some great views of Manhattan once we made it to the top. This one is for Bri, I think she knows why.

Actually, the cathedral is nowhere near finished yet. The bells are still in storage, as the funds for the Bell Tower have run out. And they prefer to spend what money they do have on more important things like their flock and whoever else steps into this beautiful building. Education (hence the tours) and art being two of their priorities.

Inside the cathedral you can now view the magnificent Phoenixes by Chinese contemporary artist Xu Bing, as well as a video about this particular work of art and how they manage to install it! Wow ....

After this very impressing but also very tiring tour I went home for a bit and a shower ... to freshen up for part 2 of today, the Iconic NYC photo safari: http://newyorkcityphotosafari.com/photo-safari-summary

But first, I had some time to hang about in Bryant Park, only just as I got there, the heavens decided to open up their gates and a biblical flood came pouring down .... everybody dashed for shelter, not least me, as I had spotted a nearly vacant parasol ... only I lost my bottle, had to turn around to get it and as I turned back, the parasol was not so vacant anymore ... oh well, I'm sure there's room for one more ...

Two Swedish girls under the parasol, which now doubled as a huge umbrella, had attracted the attention of an import New Yorker and he was interested in knowing what they thought of his new home town. 'Mixed feelings ..''Really, why?' Turned out their first day here had been a disappointment ... they had gone into the wrong shops, eaten the wrong sweets, and so on ... So I couldn't help butting in ..'Did you visit Washtington Square Park yet?' 'Sure' 'And the streets around it?' 'Sure' ....

I guess the wrong shops and sweets had made the bigger impression on these girls ....

The photo safari would be meeting up in front of the Pershing Cafe, next to Grand Central Station. I stood there waiting, but nobody came ... oh no, would this be the same lame experience as yesterday? Sure hope this won't become a theme of this year's visit! I checked my papers, and no, turned out I was half an hour early ... phew ... had me worried for a sec there!

As it happened, the other guests had canceled and I was the only participant. 'Do you want to reschedule?' 'Hell no, we're here now, let's go' ... okay, I don't mind .... I sure got my money's worth from this intense, one-on-one lesson. Some great tips about my camera and even more great tips about getting just the right picture ...

The tour ended on Times Square and after my teacher (Zim, I'll sure leave her a good review on TripAdvisor!) had gone home, I figured it'd be nice to have a slush on the Red Steps, with this heat and all .... But traffic (pedestrian, mind) got jammed and for a while, our 4-peeps-wide lane wasn't going anywhere .... with a long distance to cover still before I had gotten anywhere near the steps ... in despair, I joined the 1-person lane the other way and dashed into a side street at the first opportunity ... Times Square is just madness in this heat!

Instead, the peace of Bryant Park and a beer at their bar turned out to be a great alternative, and a great closure of another great day.

Reacties

Reacties

philippe

Blij dat je even in onze buurt (Morningside Heights ) hebt vertoeft. Ook is het een buurt die lastig te bewandelen is , niet?
Een minder toeristische buurt maar wel heel mooi . Wat ik wel mis is het beeld van Alma ! lol. En de St John the Divine is wel de moeite . TS is ook ons ding niet.

Marian

Wat bedoel je met moeilijk te bewandelen, Philippe? Het beeld van Alma ken ik niet, zal ik straks eens gaan goochelen ....

Uncle Gay

Ik vraag me af of Marie in de St Jan nog steeds in haar sneeuwitjedecor ligt te asemen? Dat was 44 jaar geleden althans de attractie. Paste trouwens perfect in die Disney World kerk en werkte, anders dan waarschijnlijk werd bedoelt, nadrukkelijk op de lachspieren. Religie heeft toch ook haar humoristische kanten.
Geniet van je reis en hartelijke groeten van je Tante Noor en Uncle Gay

Marian

Wat bedoel jij nou weer??? Alma ook? ik heb d'r gegoocheld, maar niet gezien ^_^ ....
Ik geniet met volle teugen, hoor, vandaag een fietstochtje naar Brooklyn ... Love you

philippe

Wij gingen te voet van onze b&b naar de Columbia University en dat was nogal bergop , herinner ik me toch ook Morningside Heights was lastig . Een alma matter staat voor de University .

Marian

oh, op die manier! Daar heb je minder last van als je van het zuiden komt, maar de straten gaan inderdaad wel wat op en neer .... prachtige buurt ook, vond ik het. Ja, die Alma had ik gegoocheld en ik denk dat me tante Noor het over Stonewall had .... da's een verhaal eerder ^_^

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!